Plusieurs études ont démontré le rôle de certaines altérations au sein des cellules cancéreuses menant à l’acquisition des propriétés tumorales. On peut alors se demander si les cellules cancéreuses font appel à un mécanisme particulier pour augmenter globalement le niveau d’expression de plusieurs gènes impliqués dans le processus tumoral, sans avoir à agir sur chaque gène individuellement. Les chercheurs ont découvert un tel processus de reprogrammation épigénétique se caractérisant par une augmentation concertée de l’expression de plusieurs oncogènes. Cette étude a été publiée dans la revue Nature Communications.

Maina-Nature-communications

TOP: The scheme illustrates the overall strategy employed in this study. DNA methylation and gene expression levels were analysed in a clinically relevant hepatocellular carcinoma (HCC) mouse model generated in Maina Team (Alb-R26Met) and in control livers. Outcomes were compared with HCC human databases. A set of oncogenes were then functionally validated using a range of assays both in vitro and in vivo.
BOTTOM: The scheme summarizes the outcomes. In healthy cells, certain oncogenes, although with their promoter in an active state, are not expressed. In contrast, in cancer cells, CGI hypermethylation in the gene body leads to the expression of the oncogenes.

• Hypermethylation of gene body CpG islands predicts high dosage of functional oncogenes in liver cancer

Maria Arechederra1, Fabrice Daian1, Annie Yim2, Sehrish Khan Bazai1, Sylvie Richelme1, Rosanna Dono1, Andrew J. Saurin1, Bianca H. Habermann1, and Flavio Maina1,*

1 Aix Marseille Univ, CNRS, Developmental Biology Institute of Marseille (IBDM), Parc Scientifique de Luminy, Marseille (France)

2 Computational Biology Group, Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried (Germany)

Nature Communications 2018 Aug 8;9(1):3164. doi: 10.1038/s41467-018-05550-5.

• Plus d’informations ici