ÉQUIPE
Réseaux de régulation transcriptionnels impliqués dans le développement normal et les maladies
Responsable d'équipe : L. Fasano
Notre laboratoire vise à comprendre les mécanismes qui contrôlent le développement normal et comment leur dérégulation provoque des maladies, avec un intérêt particulier pour les troubles du spectre autistique.
GRAND PUBLIC
Notre laboratoire vise à comprendre quels sont les mécanismes qui contrôlent le développement normal d’un organisme et comment leur dérégulation provoque des maladies, avec un intérêt particulier pour les troubles du spectre autistique (TSA).
Le TSA constituent un groupe hétérogène de pathologies neurodéveloppementales caractérisées par des « déficits persistants de la communication et des interactions sociales» et un « caractère restreint et répétitif des comportements, des intérêts ou des activités ». Bien que les taux de diagnostic des TSA soient en augmentation, il n’existe aucun traitement pour les principaux symptômes des TSA. De nouvelles stratégies thérapeutiques sont donc nécessaires pour les améliorer.
Nous avons précédemment lié le gène humain TSHZ3 à un nouveau syndrome de TSA (19q12DS) et élucidé certains de ses mécanismes moléculaires, cellulaires et synaptiques en utilisant différents modèles de souris Tshz3. Ces premiers travaux mettent en évidence des dysfonctionnements de certains circuits neuronaux et identifient la période postnatale précoce du développement cortical comme une phase critique pour ce syndrome.
Notre principal objectif est d’acquérir plus de connaissances sur “où” et “quand” le gène Tshz3 est essentiel pour le développement et la fonction de certains circuits neuronaux en relation avec les TSA, comme base pour la recherche de nouvelles stratégies de traitement. Pour ce faire, nous caractérisons de nouveaux modèles de souris Tshz3.

Notre article dans Biological Psychiatry (Postnatal Tshz3 deletion drives altered corticostriatal function and ASD-like behavior) montre un lien entre la perte de fonction postnatale du gène Tshz3 et les Troubles du Spectre Autistique.
PUBLIC EXPÉRIMENTÉ
Notre laboratoire vise à comprendre les mécanismes qui contrôlent le développement normal et comment leur dérégulation provoque des maladies, avec un intérêt particulier pour les troubles du spectre autistique (TSA).
Le TSA constituent un groupe hétérogène de pathologies neurodéveloppementales caractérisées par des « déficits persistants de la communication et des interactions sociales» et un « caractère restreint et répétitif des comportements, des intérêts ou des activités ». Bien que les taux de diagnostic des TSA soient en augmentation, il n’existe aucun traitement pour les principaux symptômes des TSA. De nouvelles stratégies thérapeutiques sont donc nécessaires pour les améliorer.

Dans notre publication dans Nature Genetics, nous avons identifié un module de gènes co-exprimés avec TSHZ3 dans le néocortex humain au milieu de la gestation, qui est enrichi pour les gènes associés aux TSA (les “boules” bleues).
Nous avons précédemment lié le gène humain TSHZ3 à un nouveau syndrome de TSA (19q12DS) et élucidé certains de ses mécanismes moléculaires, cellulaires et synaptiques en utilisant différents modèles de souris Tshz3. Dans ces modèles, la délétion hétérozygote (modèle Tshz3+/lacZ) et postnatale (modèle Camk2a-cKO) de Tshz3 dans le cerveau conduit à un phénotype de type TSA, à savoir une altération du comportement social et des stéréotypies, parallèlement à une altération de la transmission et de la plasticité au niveau des synapses corticostriées. Ces premiers travaux mettent en évidence les dysfonctionnements des circuits corticaux et corticostriés dans les TSA liés à TSHZ3, et identifient la période postnatale précoce du développement cortical comme une phase critique.
Un des principaux objectifs est de mieux comprendre comment la délétion du gène TSHZ3 conduit à l’apparition des principaux symptômes des TSA. Pour répondre à cette question, notre équipe a généré des modèles de souris permettant une délétion conditionnelle ciblée de Tshz3. Nous utilisons cette stratégie pour supprimer Tshz3 dans deux composants du circuit corticostrié : les neurones de projection corticaux (CPNs) et les interneurones cholinergiques du striatum (SCINs).
Nous avons également généré un modèle de souris de sauvetage conditionnel pour déterminer si la restauration contrôlée de l’expression de Tshz3dans les CPNs et/ou les SCINs peut améliorer les symptômes des TSA. Cette approche a été stimulée par le fait que la délétion de Tshz3 n’affecte pas la viabilité des neurones mutants dans les circuits corticostriés, ce qui ouvre la perspective de pouvoir sauver après la naissance toute ou partie des phénotypes liés à l’ASD. Ce modèle de souris de sauvetage conditionnel est en cours de caractérisation.
Selected publications
PUBLICATION
March 15th, 2022
Targeted Tshz3 deletion in corticostriatal circuit components segregates core autistic behaviors
PUBLICATION
April 20th, 2018
Regulation of the positive transcriptional effect of PLZF through a non-canonical EZH2 activity
PUBLICATION
September 26th, 2016
TSHZ3 deletion causes an autism syndrome and defects in cortical projection neurons.
PUBLICATION
February 21st, 2013
The tiptop/teashirt genes regulate cell differentiation and renal physiology in Drosophila.
PUBLICATION
July 14th, 2010
Teashirt 3 regulates development of neurons involved in both respiratory rhythm and airflow control.
PUBLICATION
October 1st, 2008
Teashirt 3 is necessary for ureteral smooth muscle differentiation downstream of SHH and BMP4.
PUBLICATION
July 15th, 2005
A critical role of teashirt for patterning the ventral epidermis is masked by ectopic expression of tiptop, a paralog of teashirt in Drosophila.
PUBLICATION
May 23rd, 2005
Expression patterns of the three Teashirt-related genes define specific boundaries in the developing and postnatal mouse forebrain.
PUBLICATION
March 1st, 2004
Three putative murine Teashirt orthologues specify trunk structures in Drosophila in the same way as the Drosophila teashirt gene.
PUBLICATION
March 1st, 2000
Vertebrate orthologues of the Drosophila region-specific patterning gene teashirt.
PUBLICATION
January 11th, 1991
The gene teashirt is required for the development of Drosophila embryonic trunk segments and encodes a protein with widely spaced zinc finger motifs.
PUBLICATION
May 6th, 2013
TSHZ3 and SOX9 Regulate the Timing of Smooth Muscle Cell Differentiation in the Ureter by Reducing Myocardin Activity.
PUBLICATION
August 1st, 2012
Tandem duplication of chromosomal segments is common in ovarian and breast cancer genomes.
PUBLICATION
March 23rd, 2012
Teashirt in cell proliferation
PUBLICATION
January 1st, 2012
Toward a new role for plasma membrane sodium-dependent glutamate transporters of astrocytes: maintenance of antioxidant defenses beyond extracellular glutamate clearance.
PUBLICATION
January 1st, 2012
Maintenance of antioxidant defenses of brain cells: plasma membrane glutamate transporters and beyond.
PUBLICATION
July 14th, 2011
Oxidative stress and prevention of the adaptive response to chronic iron overload in the brain of young adult rats exposed to a 150 kilohertz electromagnetic field.
PUBLICATION
July 1st, 2011
Teashirt-3, a novel regulator of muscle differentiation, associates with BRG1-associated factor 57 (BAF57) to inhibit myogenin gene expression.
PUBLICATION
January 1st, 2010
Ureter myogenesis: putting Teashirt into context.
PUBLICATION
January 1st, 2010
Analysis of TSHZ2 and TSHZ3 genes in congenital pelvi-ureteric junction obstruction.
PUBLICATION
August 15th, 2007
Tshz1 is required for axial skeleton, soft palate and middle ear development in mice.
PUBLICATION
July 1st, 2007
Direct interaction between Teashirt and Sex combs reduced proteins, via Tsh's acidic domain, is essential for specifying the identity of the prothorax in Drosophila.
PUBLICATION
October 1st, 2006
Teashirt 3 expression in the chick embryo reveals a remarkable association with tendon development.
PUBLICATION
August 8th, 2006
Chaetognath phylogenomics: a protostome with deuterostome-like development.
PUBLICATION
July 1st, 2005
Restricted expression of a median Hox gene in the central nervous system of chaetognaths.
PUBLICATION
April 1st, 2003
Hox gene survey in the chaetognath Spadella cephaloptera: evolutionary implications.
PUBLICATION
June 12th, 2002
Characterisation of set-1, a conserved PR/SET domain gene in Caenorhabditis elegans.
PUBLICATION
March 1st, 2002
Grunge, related to human Atrophin-like proteins, has multiple functions in Drosophila development.
PUBLICATION
January 1st, 2002
Cubitus interruptus acts to specify naked cuticle in the trunk of Drosophila embryos.
PUBLICATION
January 1st, 2000
Characterization of the two zebrafish orthologues of the KAL-1 gene underlying X chromosome-linked Kallmann syndrome.
PUBLICATION
November 15th, 1999
The role of Teashirt in proximal leg development in Drosophila: ectopic Teashirt expression reveals different cell behaviours in ventral and dorsal domains.
PUBLICATION
November 1st, 1999
The levels of the bancal product, a Drosophila homologue of vertebrate hnRNP K protein, affect cell proliferation and apoptosis in imaginal disc cells.
PUBLICATION
April 15th, 1999
The C-terminal domain of armadillo binds to hypophosphorylated teashirt to modulate wingless signalling in Drosophila.
PUBLICATION
July 30th, 1998
Trunk-specific modulation of wingless signalling in Drosophila by teashirt binding to armadillo.
PUBLICATION
November 1st, 1997
Transcriptional regulation of the Drosophila homeotic gene teashirt by the homeodomain protein Fushi tarazu.
PUBLICATION
January 1st, 1997
GIF-DB, a WWW database on gene interactions involved in Drosophila melanogaster development.
PUBLICATION
October 10th, 1996
The Drosophila teashirt homeotic protein is a DNA-binding protein and modulo, a HOM-C regulated modifier of variegation, is a likely candidate for being a direct target gene.
PUBLICATION
October 1st, 1988